Adam är veckans Communicare-företagare

 

Adam Passin är 34 år och driver sitt företag Passin Golv O Vägg AB sedan våren 2015 i Torsby. Adam är veckans Communicare-företagare och han hjälper sina kunder med invändig hus-kosmetik.

Berätta om ditt företag!
Jag gör mycket badrum, lägger kakel, klinker och matta. Jag tapetserar, målar och utför enklare snickerier också. Invändig kosmetik av hus helt enkelt. Mina kunder är egentligen alla som har en egen bostad och företag som renoverar sina lokaler.

Vad behöver man för utbildning?
Jag gick bygg på gymnasiet så jag är utbildad snickare. Jag har också läst ett år på folkhögskola i Övertårneå till plattsättare och mattläggare. I det året ingick en del praktik också.

Hur kommer det sig att du blev egen företagare?
Jag har jobbat för min pappa, som också är i branschen, i 10 år och byggt upp ett nätverk med kunder. Pappa blir pensionär snart och det var dags att ta tag i det. Alltihop fanns redan så var bara att köra i stort sett. När jag jobbade för pappa var jag nästan egen eftersom jag hade ett stort ansvar, tog emot beställningar av arbeten och genomförande dem.
Det är lite roligare nu för nu ser jag ju ekonomiska resultat direkt. Förut såg jag ju bara min lön som var samma varje månad, nu kan jag påverka den själv och hålla kolla på in- och utgifter.

Vad sa din pappa när du startade eget?
Vi beslöt det tillsammans. Så just nu är jag och pappa konkurrenter som inte konkurrerar utan samarbetar.

Varför blev du aktiebolag?
Jag vill ha anställningstryggheten, för jag är ju anställd av mitt företag trots att jag driver det själv. Dessutom är det lättare att hålla isär den privata ekonomin från företagets när företaget är en egen juridisk person. Om jag sen vill utveckla och anställa så är det enklare att vara AB från början.

Vad är det bästa med att driva företag?
Det bästa är att jag har en stor frihet under ansvar. Med det menar jag att om jag inte kommer upp på morgonen blir ju inte kunden så glad, och kunden är ju min chef kan man säga. Men jag är ändå väldigt fri som egen företagare.

Hur tänker du kring marknadsföring?
Den bästa marknadsföreningen är från mun till mun, nöjda kunder som berättar om mitt jobb för sina vänner och familj. Sen så har företaget en Facebook-sida där jag lägger upp bilder på färdiga jobb bland annat, någon annan marknadsföring gör jag inte i nuläget. Men Facebook är jättebra att ha till marknadsföring, en billig kanal med stor spridning.

Vad fick du hjälp med av Communicare vid uppstarten?
Vi gick igenom om olika företagsformer och i vilken ordning jag skulle göra saker och vad jag ska tänka på. Det var väldigt bra att ha det stödet i början.

Hur ser din framtidsvision ut?
Om jag får drömma så vore det att anställa och låta företaget växa och ta större marknad i Värmland.